بازدید: 2294 بازدید

بیزینس پلن چیست؟

اگر تا به حال یک ایده کسب و کار را روی کاغذی با چند کار که باید انجام دهید یادداشت کرده اید شما  یک طرح کسب و کار نوشته اید  یا حداقل اجزای بسیار اساسی آن را مورد نظر قرارداده اید. منشا و تاریخچه نگارش بیزینس پلان  بطور مبهم است. اما مطمئناً این فعالیت به قرن ها پیش باز می گردد. درحال حاضر نیاز داشتن طرح کسب کار بسیار ضروری شده است در نظر بگیرید که بیش از  20 درصد از کسب و کارهای جدید در همان سال اول شکست می خورند و نیمی دیگری از آنها نیز در عرض 5 سال از بازار رقابت حذف می شوند  در اینجا است که  اهمیت برنامه ریزی و تحقیق کامل بر روی کسب و کار  بسیار واضح می شود. اما  سوال اینست که بیزینس پلن یا طرح کسب و کار چیست؟ و برای حرکت از یک سری ایده به سوی تهیه  یک طرح کسب وکار چه چیزهایی لازم است؟ در اینجا  ما در سامانه طرح یاب طی یک مجموعه مقالات  به این سوال پاسخ میدهیم  و توضیح می‌دهیم که چرا برای داشتن یک کسب‌ وکار موفق به بیزینس پلن نیاز دارید

طرح کسب و کار چیست؟

طرح کسب وکار یک توصیف از استراتژی ،اهداف و برنامه های  دستیابی به آنهاست 

طرح کسب و کار یک نقشه راه استراتژیک برای هر کسب و کار جدید یا در حال رشد را ارائه می کند و هر کارآفرینی که ایده ای عالی برای راه اندازی یک کسب و کار دارد لازم است تحقیقات بازار را انجام دهد، رقبای خود را تجزیه و تحلیل کند، ایده خود را با صحبت کردن و مکتوب با مشتریان بالقوه در میان بگذارد  و ارزش پیشنهادی منحصر به فرد خود را تعریف کند. طرح کسب و کار فرصت و یا فرصت هایی  را که شما برای شرکت خود می بینید به تصویر می کشد و  محصول یا خدمات و مدل کسب و کار شما و بازار هدفی را که به آن خدمت خواهید کرد را توصیف می نماید.  همچنین  به  جزئیاتی در مورد نحوه اجرای طرح  و نحوه قیمت گذاری و بازاریابی محصولات راه حل و پیش بینی های مالی را ارایه می دهد.

دلایل نوشتن طرح کسب و کار

اگر از خود می‌پرسید: «آیا واقعاً نیاز به نوشتن یک طرح تجاری دارم؟» واقعیت هایی به شرح ذیل را در نظر بگیرید:

  • شرکت هایی که متعهد به برنامه ریزی هستند 30 درصد سریعتر از آنهایی که این کار را انجام نمی دهند  رشد می کنند.
  • تهیه یک طرح تجاری برای کسب و کارها در هر اندازه یا مرحله ای نه تنها بسیار مهم بلکه برای رشد سریع ، طراحی فرایندهای کسب و کار ، حداقل کردن ریسک ها ،تصویر سازی از کسب وکار ،تشخیص موقعیت رقبا و بازار  ضروری است.

اگر قصد دارید از طریق وام بانکی یا  تامین مالی سرمایه گذاران خطر پذیر برای کسب و کار خود تامین منابع مالی  کنید، هیچ یک از آنها بدون دیدن طرح کسب و کار شما امکان همکاری را ندارند . حتی اگر شرکای یا تامین کنندگان سرمایه از شما  درخواست بیزینس پلان نکردند همچنان باید برنامه‌ریزی کاملی را جهت توجیه کسب وکار خود داشته باشید  تا زمینه‌ای ایجاد کنید که آنها را به سرمایه‌گذاری در کسب کار شما راغب کند. اما این طرح  بیشتر ازآنکه  صرفاً وسیله ای برای تأمین مالی کسب و کار شما باشد یک نقشه راه شما با قابلیت بروز رسانی برای شناسایی و رسیدگی به خطرات و ریسک های  احتمالی کسب و کار است و تنها  یک سند یکبار مصرف نیست. طرح کسب و کار شما یک راهنمای زنده و پویا  برای اطمینان از ادامه مسیر کسب و کار شما است.

ضرورت  تهیه طرح های کسب وکار  

مطالعات متعدد نشان داده است که برنامه ریزی عملکرد کسب و کار را بهبود می بخشد:

  • 71 درصد از شرکت هایی که به سرعت در حال رشد هستند، برنامه های تجاری دارند که شامل بودجه، اهداف فروش و استراتژی های بازاریابی و فروش است.
  • شرکت هایی که ارزش پیشنهادی خود را به وضوح تعریف می کنند، موفق تر از شرکت هایی هستند که امکان تشریح آن را ندارند
  • شرکت‌ها یا استارت‌آپ‌های دارای طرح کسب‌وکار نسبت به شرکت‌هایی که طرح کسب‌ و کار ندارند، احتمال بیشتری برای دریافت بودجه و تامین مالی را دارند.
  • شروع فرآیند برنامه ریزی تجاری قبل از سرمایه گذاری در بازاریابی، احتمال شکست کسب و کار را کاهش می دهد.
  • فرآیند برنامه ریزی به طور قابل توجهی بر رشد کسب و کار برای شرکت های موجود و استارت آپ ها تأثیر می گذارد.

بیزینس پلن را چه موقعی تهیه کنید؟

تجربه نشان داده است هیچ دو طرح تجاری  و کسب وکاری شبیه هم نیستند. با این حال، بدلیل روند های مشابه تبدیل ایده به کالا یا خدمات  قابل عرضه در بازار سؤالات مشابهی برای هر کسی که در نظر دارد طرحی بنویسد وجود دارد تا به آنها پاسخ دهد. یک سوال اساسی اما مهم این است که از چه زمانی شروع به نوشتن بیزینس پلان  کنیم.

مطالعات نشان می دهد که زمان ایده آل برای نوشتن طرح کسب و کار بین 6 تا 12 ماه پس از تصمیم گیری برای شروع یک کسب و کار است اما با توجه به نوع و ماهیت  کسب وکار و مقیاس آن این زمان می تواند تغییر پیدا کند

و انجام آن  بستگی به مرحله ای دارد که یک کسب و کار در آن قرار دارد، یا  بستگی به نوع طرح کسب و کار که نوشته می شود را دارد .موقعیت های زمانی ضروری برای نوشتن طرح کسب و کار عبارتند از:

  • وقتی ایده ای برای راه اندازی یک کسب و کار دارید
  • زمانی که در حال راه اندازی یک کسب و کار هستید
  • وقتی که  برای خرید (یا فروش) کالا و خدمات آماده می شوید
  • زمانی که در تلاش برای دریافت تسهیلات و منابع مالی کسب وکارتان  هستید
  • وقتی شرایط  داخلی و محیطی کسب و کار تغییر می کند
  • زمانی که در حال رشد یا گسترش کسب و کار خود هستید
  • زمانی که فرصت یا تهدبدی در برابر  کسب وکار قرار می گیرد .
بروز رسانی طرح کسب و کارچه موقعی انجام شود؟

همانطور که اغلب اتفاق می‌افتد، هر چند وقت یک‌بار  طرح  کسب وکار لازم است به‌روزرسانی شود  و این زمان به شرایط شما بستگی دارد. طرح کسب و کار یک تکلیف جاری بنگاه نیست که باید آن را بطور مستمر  کامل کرد و یا  فراموش کرد. در عین حال، هیچ  مدیری  نمی خواهد آنقدر در جزئیات غرق شود که اهداف روزانه و جاری  کسب وکار  را از دست بدهد. اما لازم از دیدگاه استراتژیک  فرصت‌ها و تهدیدهای جدیدی را که صاحب کسب‌وکار با آن مواجه می شود را  پوشش دهد و بازخوردهایی را که از مشتریان دریافت می‌کنند در بر بگیرد. بنابراین نمی تواند بیزینس پلن یک  سند ثابت و بدون تغییر نیست و به تناسب نوع کسب وکار ، تغییر شرایط و ضرورت ها لازم است بروز رسانی شود. برای یک کارآفرین در مرحله ایده‌پردازی، نوشتن و بررسی مجدد طرح کسب‌ و کار به آنها کمک می‌کند تا بفهمند که آیا می‌توانند آن ایده را به یک تجارت سودآور تبدیل کنند یا خیر. و برای صاحبان کسب‌ و کارهای در حال اجرا و فعال، به‌روزرسانی طرح (یا بازنویسی آن) یا تهیه طرح توسعه  به آن‌ها کمک می‌کند تا به تغییرات بازار واکنش نشان دهند که در غیر این صورت برای مواجه با تغییرات آینده آماده نخواهند بود. این بروز رسانی به بنگاهها امکان می دهد پیش بینی ها و بودجه خود را با نتایج مالی واقعی مقایسه کنند. ارزش این فرآیند در جایی ظاهر می‌شود که یک کسب‌ و کار ممکن است عملکرد بهتری از انتظارات را داشته باشد و عملکرد ضعیف ممکن است نیاز به تغییر سریع استراتژی  را در بنگاه داشته باشد. لذا فرآیند برنامه ریزی  بگونه ای است که مغایرت ها  را  نیز آشکار می کند.

حجم طرح کسب و کار شما چقدر باید باشد؟

فکر کردن در مورد یک طرح کسب و کار به طور دقیق از نظر حجم و تعداد  صفحات می تواند خطر نادیده گرفتن عوامل مهم تری مانند نپرداختن به  جزئیات یا وضوح اطلاعات طرح را به همراه داشته باشد. تمامی طرح ها  غیر از نوشته ها شامل  جداول مالی، نمودارها و تصاویر  محصولات  نیز می باشدو کمیت محتوی و نوشتاری آنها با هم می تواند متفاوت باشد اما چند استاندارد کلی وجود دارد که باید در مورد  طرح کسب وکار  در نظر گرفت:

  • مطالعه طرح کسب و کار شما نباید بیش از 15 دقیقه طول بکشد.
  • طرح های تجاری برای استفاده داخلی (نه برای وام بانکی یا سرمایه گذاری خارجی) می تواند از 5 تا 10 صفحه کوتاه باشد.

یک تمرین خوب این است که برنامه کسب و کار خود را مطابق با انتظارات مخاطبان با استفاده از یک آموزش گام به گام چگونگی تهیه طرح بنویسید.

اما اگر به دنبال گرفتن  وام از  بانک یا موسسات اعتباری هستید ، طرح شما باید با سبک و فرمت رسمی و حرفه ای حوزه بررسی بازار، بررسی فنی ، بررسی های مالی و اقتصادی  لازم است ابقت داشته باشد.

شما می توانید هم از طرح های توجیهی  آماده موجود در سامانه طرح یاب  هم تهیه طرح  کسب وکار  خود را به سامانه طرح یاب سفارش دهید کارشناسان سامانه طرح یاب  با برخورداری از دانش و تجربه ضمن  توجه به نیازها و حساسیت های محلی امکان بکارگیری  موثر سرمایه و منابع انسانی را فراهم می نمایند. وظیفه ما درک نیازهای خاص شما در تهیه و بروزرسانی بیزینس پلن است.

مطالعه بیشتر