بازدید: 176 بازدید

 12 نکته لازم برای نوشتن طرح کسب و کار

سامانه طرح یاب مجموعه ای از نکات و ترفندهای لازم در  نگارش طرح کسب و کار  را که توسط کارشناسان برنامه ریزی با تجربه با بیش از 40 سال تجربه در نوشتن  و بررسی طرح های توجیهی ارایه شده است  را جهت یاد بگیری و استفاده در تهیه  طرح کسب وکار  حرفه ای بشرح ذیل در 12 سرفصل  ارایه می دهد :.

نکاتی برای نوشتن طرح کسب و کار

1- کارهای لازم قبل از شروع به  نوشتن طرح کسب

اگر مستقیماً در فرآیند برنامه ریزی غوطه ور شوید، به احتمال زیاد زمان را تلف کرده و غرق خواهید شد. قبل از شروع کاز تهیه طرح لازم است  در نظر بگیرید که چرا به یک برنامه بک برنامه کسب وکار نیاز دارید و افکار خود را در یک صفحه بصورت ساماندهی شده یادداشت کنید.  امروز می‌خواهم شما را از طریق راه آسان‌تری برای شروع طرح کسب ‌و کارتان راهنمایی کنیم و به شما نشان دهم که چگونه یک استراتژی برنده را ایجاد کنید. درست است که  طرح‌های  کسب وکار  سنتی در توسعه استراتژی کمک می‌کنند اما اشکالات متعددی را نیز دارند نوشتن طرح‌های کسب وکار  سنتی بیش از حد حجیم  است و تهیه و خواندن  آنها زمانبر است، به ندرت به‌روزرسانی می‌شوند. لذا لازم است برنامه‌ریزی خود را با یک فرآیند ساده‌تر و با تهیه طرح  توجیهی  یک صفحه‌ای شروع کنید که به شما در توسعه استراتژی کسب‌و کارتان کمک می‌کند. ساخت یک طرح یک صفحه ای کمتر از 30 دقیقه طول می کشد. طرح یک صفحه ای نمای کلی مناسب از کسب و کار شما را نمایش می دهد هر بخش از ساختار  آن  بشرح ذیل  در برگیرنده  چند نکته مهم  بشرح ذیل  می باشد،

  • بیان هویت کسب وکار شما

این فسمت نشان می دهد که  چه چیزی کسب و کار شما را از دیگران متمایز می کند؟ و تمرکز کسب وکار شما بر چه فعالیتی است ؟ مشتریان  چه کسانی هستند و چه کاری می خواهند انجام دهند. در حالت ایده آل، شما باید بتوانید هویت خود را در یک یا دو جمله کوتاه توصیف کنید.

  • مشکلی که می خواهید حل کنید

چگونه به مشتریان خود کمک می کنید؟ برای حل چه مشکلی پیش شما خواهند آمد؟

  • راه حل شما برای مشکل چیست:

چگونه کسب و کار شما مشکل مشتری را حل می کند؟ محصول یا خدمات شما چیست؟

  • مشتری شما چه کسانی هستند؟

بخش بندی و مشتریان ایده آل شما جه کسانی هستند ؟ روی نوع خاصی از مشتری یا گروه خاصی تمرکز کنید. تمرکز بر “همه” یک استراتژی تجاری درست نیست.

  • رقیب شما کیست

چه چیزی شما را متمایز می کند؟ چگونه نسبت به سایر گزینه های موجود برای مشتریان خود بهتر یا متفاوت هستید؟

  • کانال های فروش کدامند؟

چگونه به مشتریان خود دسترسی خواهید یافت؟ آیا ویترین دارید؟ آیا آنلاین می فروشید؟ آیا برای عرضه محصولات خود به قفسه فروشگاه ها به توزیع کنندگان متکی هستید؟

  • فعالیت های بازاریابی را چگونه انجام می دهید؟

چگونه به مشتریان خود در مورد محصول یا خدمات خود اطلاع می دهید؟ آیا باید به نمایشگاه می روید؟ آیا تبلیغات آنلاین دارید؟

  • تیم شما چگونه است؟

احتمالاً تنها کلید یک کسب و کار موفق، گروهی عالی از افراد برای تبدیل یک ایده به واقعیت است. آیا افراد مناسبی دارید؟ اگر به اعضای کلیدی تیم دیگری برای کمک به ایجاد کسب و کار نیاز دارید، آنها را در اینجا شناسایی کرده اید؟

  • مدل کسب و کار شما چگونه است

” مدل کسب و کار” شاید گیج کننده ای به نظر برسد، اما در واقع یک روش ساده  برای صحبت در مورد چگونگی کسب درآمد است. در مراحل اولیه شکل‌گیری ایده کسب‌ و کارتان می‌توانید چند نکته مهم درباره نحوه کسب درآمد و هزینه‌های کلیدی‌تان را یادداشت کنید. در این مدل همانطور که ایده کسب و کار خود را اصلاح می کنید پیش بینی فروش و هزینه ها را نیز داشته باشید کنید.

  •  نقاط عطف کسب و کار و زمان محقق شدن آنها چگونه است  ؟

فهرست نقاط عطف مهم  و مراحل مهم اجرایی و تاریخ‌های تقریبی  انجام آنها را پیش بینی کنید.

  • شرکا و منابع کلیدی کدامند؟

اگر برای اجرای ایده خود نیاز به همکار یا  سایر شرکت ها و شرکای تجاری دارید، آنها  را در اینجا فهرست کنید. آیا برای محصولات خود به تولید کننده یا تامین کننده و توزیع کننده  نیاز دارید؟ با پایان تهیه پاسخ خای موارد ذکر شده اولین مرحاه در ایجاد یک طرح یک صفحه ای فقط در 30 دقیقه یا بیشتر آماده شده است . آوردن پاسخ روی  کاغذ اولین قدم تهیه طرح کسب و کاریک صفحه ای  است. زیبایی فرمت یک صفحه ای این است که می توانید برگردید و در حین مراحل اجرایی آن را اصلاح کنید.

2- چه مواردی یک طرح توجیهی را کارآمد می کند

یک طرح تجاری مناسب لازم است براساس  نیازهای کسب و کار شما به آن، فرضیات  واقع بینانه داشته باشد . چند ویژگی دیگری که می تواند در کاربردی بودن آن موثر باشد بشرخ ذیل است .

طرح خود را با کارمندان، سهامداران و سرمایه گذاران به اشتراک بگذارید و نظرات آنها را در مورد میزان نیاز  به طرج کسب وکار و طراحی بوم کسب وکار بگیرید و ضعف های کار را جبران کنید.

هر طرح قوی  بلحاظ کیفی نیز لازم است ده ویژگی بشر ح  زیر را بدرستی رعایت کند.

  • قابل فهم  ، سادگی نوشتاری بدون غلط املایی ،گرامری
  • دارا بودن ساختار انگیزشی برای  منابع انسانی
  • دارای اهداف واقع بینانه
  • بیانیه ماموریت عالی با هدف ایجاد رضایت برای مشتریان
  • روش شناسی بررسی و پیگیری نتایج
  • دارای برنامه ریزی برای  استراتژی های برندینگ و بازاریابی
  • تناسب طرح با نیاز کسب و کار
  • داشتن استراتژی واقع گرایانه
  • وضوح و سادگی در شناسایی و ارایه مفروضات
  • فابلیت ارتباط  آسان با ذی نفعان و جامعه هدف

3- تمرکز بر ایجاد یک پیام قانع کننده

بسیاری از صاحبان مشاغل کوچک از برنامه های خود برای متقاعد نمودن دیگران استفاده می کنند تا اثبات کنند که ایده کسب و کار آنها ارزش سرمایه گذاری را دارد. برای انجام موفقیت آمیز این کار، باید در نظر بگیرید که چه چیزی می تواند آن را جذاب کند. طرح کسب و کار به عنوان سکوی پرتاب عمل می کند و می توانید در آن  چشم انداز و بیانیه های ماموریت خود را به همراه ایده های مبتکرانه و برنامه هایی را برای رشد کوتاه مدت و بلندمدت طرح را که تنظیم کرده اید بیان کنید. در طرح موارد ذیل را توضیح دهید :

  • معرفی مخاطبان طرح

شناخت مخاطبان شما اغلب با استراتژی پیام برند در بخش  بازاریابی و فروش مرتبط است. این شناخت که به هدایت تلاش‌های تبلیغاتی شما کمک می‌کند. پرسونای خریدار بررسی کنید و مشتری ایده آل شما را شناسایی می کند. و نحوه سفر و معنادار مشتری را ترسیم می کند که بابت مستفاده از  راه حل شما حاضرند پول پرداخت کنند.  ایده “مخاطب” فراتر از مشتریان آینده شما می باشد شما تمام مخاطبانی درگیر و آنهایی که طرح کسب و کار شما را نیز  مطالعه می کنند در نظر بگیرید. سرمایه گذاران بالقوه، شرکای تجاری آینده،  پیمانکاران  بعنوان مخاطبان طرج هستند.

  • از کلمات موثر و مختصر استفاده کنید

سعی کنید این کار را به طور خلاصه انجام دهید. انتخابی کلمات مناسب خود بهترین راه برای برقراری یک پیام واضح و مطمئن است.

  • برای تدوین چشم انداز  و بیانیه ماموریت  خود وقت بگذارید

اگر می خواهید بر خوانندگان خود تأثیر بگذارید، یک چشم انداز پرشور و روشن را در سراسر طرح کسب وکار خود منعکس کنید. همانطور که خلاصه های اجرایی را می نویسید و اهداف اصلی را توصیف می کنید، همیشه آنها را به هدف بزرگتر سازمان خود متصل کنید. اگر هنوز چشم انداز شرکت خود را تعریف نکرده اید، قبل از تدوین برنامه کسب و کار  بزرگتر، برای نوشتن بیانیه ماموریت خود وقت بگذارید. با توجه به تجارت الکترونیک غول تجارت الکترونیک، بیانیه ماموریت “باید به دیگران بگوید چرا کسب و کار وجود دارد و چه چیزی آن را متفاوت می کند.” می‌خواهید بیانیه ماموریت‌تان توضیح دهد که چرا کاری را انجام می‌دهید و چگونه برنامه‌ریزی می‌کنید که آن را بهتر از رقبا انجام دهید. در شناسایی رقبا  در نظر بگیرید که چه چیزی شرکت شما را از رقبا متمایز می کند. آیا خدمات بهتری به مشتریان ارائه می دهید؟ آیا محصول شما با مواد برتر ساخته شده است؟ آیا شما تجربه بیشتری دارید؟ بعد از اینکه موجودیت طرج خود را شناختید، می توانید آن را در بیانیه ماموریت خود بگنجانید. سپس از آن بیانیه برای آگاهی دادن به هر جنبه از طرح کسب و کار خود استفاده کنید.

4- دلایل شکست طرح های تجاری که هیچ کس نمی خواهد درباره آن صحبت کند

طرح یاب فهرستی از دلایلی که طرح‌های کسب و کار را به شکست می کشاند  گردآوری کرده است

البته دلایل واضحی وجود دارد که طرح های شکست می خورند. به عنوان مثال، از دست دادن الزامات زمانی مهم برای اتمام طرح کسب‌وکار، یا ترسیم پیش‌بینی سود غیر وافعی می‌تواند سرمایه‌گذاران بالقوه را دفع کند. با این حال، دلایل  متعدد و ظریف‌تری نیز وجود دارد که سرمایه‌گذاران و بانک‌ها  با توجه به آنها علاقه خود را نسبت به سرمایه گذاری در طرح از  دست می‌دهند. این نکات می تواند به شما کمک کند از اشتباهات جزئی  که  اغلب نادیده گرفته شده ای، که افراد در هنگام نوشتن یک طرح تجاری مرتکب می شوند، اجتناب کنید. وقتی سرمایه گذاران و بانک ها صدها طرح تجاری را هر ماه بررسی می کنند ، یک اشتباه کوچک می تواند منجر به پرتاب شدن یک طرح کسب و کار  در انبوه  طرح های رد شده قرار گیرد  شود.

  • ایده های بد کسب و کار

هیچ کس دوست ندارد در مورد آن صحبت کند، اما دلیل اصلی شکست برنامه های کسب وکار  ایده های بد است. بیشتر ایده‌ها روی کاغذ عالی به نظر می‌رسند، اما اغلب شرکت‌ها وقتی دیده   شده است متوجه می‌شوند که روی یک ایده بد سرمایه‌گذاری کرده‌اند. برای جلوگیری از این امر، کسب‌وکارهای هوشمند از «توسعه کاربر محور»  برای ایجاد کسب‌وکارهای جدید استفاده می‌کنند.. به منظور حصول اطمینان از صحت ایده کسب و کار، کارآفرینان باید قبل از صرف زمان و هزینه هنگفت در پروژه، اعتبار محصول را از طریق ارتباط با مشتریان هدف خود جستجو کنند. شرکت‌هایی که می‌خواهند با تمرکز بر مشتریان نوآوری کنند، اغلب جلسات کوچکی را با کاربران نهایی بالقوه برگزار می‌کنند که در آن پروژه را توصیف می‌کنند و سپس از کاربران نظرشان را می‌پرسند. در مرحله  دوم و حتی سوم می تواند  با پرسیدن از مشتریانی درگیر  با کالا وخدمات  ضعف و مشکلات را پرسید و تحقیق کرد که از چه چیزی  خوش شان نمی‌آید.

تمرکز بر نیازهای کاربر نهایی تقاضا و موفق را با اندازه گیری احساسات بازار نسبت به پروژه   قبل از سرمایه گذاری تعیین کند و از صرف  مقدار قابل توجهی از زمان واتلاف منابع  بر روی یک طرح تجاری بد خودداری نماید.

  • عدم سازگاری نظام انگیزشی و پاداش دهی کارکنان

طرح های کسب و کار ممکن است با شکست مواجه شوند زیرا زحمات کارکنان بلحاظ مادی و معنوی به گونه شایسته  جبران نمی شود تا اهداف کارکنان را با اهداف شرکت هماهنگ کند. ارایه بسته های حقوقی مختلف برای اهداف مختلف شرکت یکی از گزینه ها ارائه مزایای تشویقی متناسب با زحمات و مسئولیتهای کارکنان است. به جای ارائه یک بسته حقوق و دستمزد ثابت  مشتمل بر برنامه های بازنشستگی، کمک های مراقبت از کودک، برنامه پس انداز را تعیین کنید و لازم است نیازهای کارکنان را بیشتر درک نمایید.

  • نداشتن استراتژی برای خروج  بنیانگذاران تنبل

هر کسی که یک شرکت راه اندازی کرده است می داند که درگیری های تیمی اجتناب ناپذیر است. یک طرح کسب وکار  خوب باید یک رویه گام به گام برای رسیدگی به اختلافات داخلی داشته باشد. اول از همه، هر یک از بنیانگذاران باید  مجموعه‌ای از مسئولیت‌ها ، شرح وظایف  زمان بندی شده و عواقب عدم ایفای تعهدات مواجه باشند. در راه اندازی کسب وکار لازم است نقاط قوت و ضعف خود را بشناسید. سعی کنید شریکی پیدا کنید که مجموعه مهارت های شما را متنوع کند. وبرای آنها نقش ها و تفویض وظایف اعضای تیم و  شایستگی لازم برای دستیابی به اهداف خاص  را تعیین کند شرکت باید روشی مودبانه اما سریع برای پایان دادن به این رابطه داشته باشد. ذکر نحوه رسیدگی به این نوع موقعیت‌ها در طرح کسب‌وکار مهم است زیرا احساسات آسیب‌دیده و انتقام‌جویانه مالکان سابق می‌تواند به اعتبار و سودآوری شرکت آسیب برساند.

  • فرهنگ کار تیم متعادل نیست

مشکل دیگری که اغلب در برنامه های تجاری متوجه می شویم این است که تیم متعادل نیست. فرهنگ شرکت یک چالش است که اغلب دست کم گرفته می شود. چندین طرح کسب وکار را خوانده ام که استدلال قانع کننده ای برای یک محصول جدید ارائه می دهد. با این حال برای اکثر برنامه‌ها نمی‌توانند تیمی را تشکیل دهند که شایستگی‌های لازم برای اجرای واقعی طرح را داشته باشد.

  •   پیش بینی های مالی دقیق وجود ندارد

اکثر طرح های تجاری که  خواسته شده است که آنها را ویرایش کنیم، ترازنامه، صورت جریان وجوه نقدی، صورت حساب سود و زیان را به راحتی حذف کرده اند. “اعداد” در واقع موثرترین  بخش کل اسناد  برای سرمایه گذاران است. محاسبه نقطه  سربه سر و بازگشت سرمایه (ROI) نیز بخشی از یک طرح تجاری خوب است. ابزار مورد استفاده برای تخمین های مناسب و رسم نمودارهای مالی می توانید  از طرح یاب بخواهید. اطمینان حاصل کنید که چگونه هزینه های قانونی و مالیات کسر می شود. فراموش نکنید که هزینه های آینده را حوزه های مختلف  را در نظر بگیرید

  • وجود اشتباهات املایی و دستوری

اگر می خواهید 100 درصد مطمئن باشید که هیچ غلط املایی در طرح کسب وکار وجود ندارد از  یک ویرایشگر حرفه ای برای بررسی طرح کسب و کار استفاده کنید .اگر یک بانک یا سرمایه گذار طرح کسب و کار را با اشتباه تایپی بخواند، شروع به سوال می کند که آیا کارآفرین به اندازه کافی شایستگی برای اداره یک کسب و کار موفق را دارد یا خیر.

  • فرضیات نادرست

یکی از آخرین اشتباهاتی که  کارآفرینان و تهیه کنندگان طرح  مرتکب می شوند این است که ارزش های سرمایه گذاران وکاربران نهایی خود را به اشتباه فرض می کنند، با  وابستگی به فرضیات نادرست  در تشخیص ارزش های پیشنهادی عمر شرکت های  بسرعت به پایان می رسد، بنابراین استارتاپ ها باید به ویژه مراقب باشند و  تحقیقات خود را در مورد پیشینه سرمایه گذاران و وام دهندگان  و اعتبار سنجی تشخیص ارزش های انتظاری مشتریان بالقوه خود را  انجام دهند. این تضمین می کند که قبل از ارائه یا تحویل یک طرح تا حد امکان اطلاعات بیشتری را در اختیار دارند.

  • عدم اصلاح طرح کسب و کار پس از دریافت بازخورد

پس از اتمام نوشتن طرح کسب و کار، ایده خوبی است که قبل از نشان دادن آن به سرمایه گذاران احتمالی، آن را برای حداقل سه نفر ارسال کنید. این سه نفر را به عنوان هیئت مشاوران خود در نظر بگیرید. از آنها بخواهید طرح را بخوانند و به دنبال شکاف های منطقی در محتوا و قالب طرح باشند. اگر یکی از مشاوران تغییری را توصیه کرد که با آن مخالف هستید، توصیه او را نادیده نگیرید. در عوض، از سایر مشاوران نظرشان را بخواهید و سپس تصمیم بگیرید. برنامه خود را با توجه به انتقاد سازنده آنها ویرایش کنید و از کمک آنها تشکر کنید.

 5 – غفلت از اشتباهات رایج  برنامه ریزی مالی

اشتباهات ساده می تواند به بی اثر شدن  یک طرح کسب و کار شود. نادیده گرفتن برنامه‌ریزی  و امور مالی به ‌طور کلی بزرگ‌ترین  ضعف رایج  است که می‌توانند ایده شما را قبل از اینکه به مرحله اجرا درآیند، نابود کنند.در طول یک بحران تجاری، تغییرات به سرعت به سراغ شما می آیند. به این معنی که برنامه ریزی خوب کسب و کار برای بقا و موفقیت کسب و کار شما بسیار مهم است. با این حال، حتی زمانی که در حال عبور از یک بحران نیستید، مرتکب اشتباه شدن آسان است که می تواند برای کسب و کار شما گران تمام شود.

6- عدم توجه به ساختار سازی

ممکن است یک ایده کسب وکار  تحقیقات دقیق در بازار، و توضیحات جذابی داشته باشید که توجه هر کسی را که طرح شما را می‌خواند جلب کند. اما اگر برنامه شما متراکم و بیش از حد پیچیده به نظر برسد وبرای اطلاع رسانی  ساختار نداشته باشد موفق نخواهد بود . طرح کسب و کار شما باید اهداف خاصی همانند جمع آوری پول، هدایت تیم و تعیین استراتژی برای رشد را دنبال کند . قالب طرح کسب و کار شما به شما در دستیابی به این اهداف کمک می کند، بنابراین مهم است که در هنگام ساختن آن به ساختار بیان مطالب طرح فکر کنید. ساختار  قالب بندی طرح شامل سلسله مراتب ارایه اطلاعاتی است که مخاطبان شما می خواهند ببینند و به درستی  فهرست شده است  اگر از طرح کسب‌وکارتان برای تامین منابع مالی  استفاده می‌کنید یا  اگر از طرح خود فقط برای استفاده داخلی استفاده می کنید قالب بندی ها  می تواند منفاوت باشد

7- عدم استفاده از ابزارها و منابع مناسب

برای بررسی و انجام کارها نیازمند استفاده از  ابزار یا منابعی  هستید که می تواند به شما در نوشتن یک طرح کسب و کار  کمک کند، لازم است از آنها استفاده نمایید. در اینجا برخی از ابزارها و منابعی وجود دارد که می تواند به شما کمک کند برخی از افراد از  یک نمونه طرح توجیهی آماده  استفاده می کنند ، بنابراین می‌توانند طرح کلی و موضوعات آن را به همراه سبک تدوین کپی کنند و البته محتوای خود را در آن قرار دهند. افراد دیگر یک الگوی خام  طرح کسب‌ و کار  خالی با فرمت  Word doc یا PDF  با مکان‌های واضح برای افزودن کلمات، اعداد و محتوای خود را استفاده می کنند.

8- عدم شناسایی تمامی موارد  استفاده از طرح توجیهی

احتمالاً برای کاربرد طرح کسب و کار خود یک هدف واحد را در ذهن دارید، مانند درخواست وام یا بررسی  ایده . ضمن اینکه تمرکز خود را حفظ  می کنید لازم است به بسیاری از زمینه های دیگر برای استفاده کوتاه و بلندمدت از یک طرج توجه داشته باشید.سوال اینست

طرح کسب و کار برای چه مواردی استفاده می شود؟

این موضوع  کاملاً به مرحله کسب و کار و نیازهای تجاری خاص شما بستگی دارد. اگر تازه شروع کرده‌اید  طرح کسب‌ و کار برای بررسی عدم قطعیت‌ها و بررسی شک‌ها و سوالات اولیه استفاده می شود  و اگر به دنبال تامین مالی هستید، از طرح تجاری خود برای توضیح ارزش خود برای سرمایه گذاران و وام دهندگان بالقوه استفاده خواهید کرد. اگر طرح به درستی تهیه شود با یک برنامه دقیق می تواند به شما کمک کند تا کسب و کار خود را با موفقیت شروع و به پیش ببرید کسب وکار را  مدیریت کنید و رشد دهید.

9- وجود تصوراتی غلط نسبت به تهیه  طرح کسب و کار

تصورات غلط متعددی در مورد برنامه ریزی کسب و کار وجود دارد که در طول سال ها ایجاد شده است.  و ذهنیت ها  را در تقابل با  برنامه ریزی طرح کسب و کار قرار می دهد و آن را بعنوان ابزار مدیریتی که می تواند به شما در هدایت کسب و کارتان  کمک نماید  نفی می کند  شما باید با توجه به موارد ذکر شده بدانید که چرا  این نظرات درست نیستند.

 10- دوره  آموزش تهیه طرج توجیهی شرکت کنید

آیا می دانستید که می توانید تمام اجزای طرح کسب و کار خود را با آماده بودن داده های مورد نیاز تنها در یک روز انجام دهید  ؟ تنها کاری که لازم است آماده سازی، آگاهی از مواردی که باید در طرح وارد  شود و تمرکز بر ساده نگه داشتن آن است. نوشتن یک طرح کسب و کار نباید ی به یک فرآیند دلهره آور تبدیل شود  که هفته ها یا ماه ها طول بکشد. به عنوان یک کارآفرین، شما چنین زمانی را ندارید. نوشتن یک طرح و برنامه کسب وکار آماده سازی و روشی را لازم دارد  که شما را در طول یک فرآیند، گام به گام راهنمایی کند. این همان کاری است که طرح یاب انجام می دهد ، در این مقاله صرفاً قصد یادگیری آنچه در یک طرح کسب و کار  می آید نیست، بلکه نحوه تنظیم این برنامه است تا بتوانید به سرعت طرح  خود را به پایان برسانید.

11- شرکت در دوره آموزش نوشتن طرح کسب وکار

هیچ وقت زمان اشتباهی برای نوشتن یا به روز رسانی طرح کسب و کارتان وجود ندارد. با این حال، اگر الهام بخش نوشتن در کنار هزاران کارآفرین دیگر هستید، چرا در دوره » شرکت نکنید. نوشتن یک طرح کسب و کار نباید یک فرآیند دلهره آور باشد که هفته ها یا ماه ها طول بکشد. به عنوان یک کارآفرین، شما چنین زمانی ندارید. نوشتن یک برنامه فقط کمی آماده سازی و روشی است که شما را در طول فرآیند، گام به گام راهنمایی می کند.این همان کاری است که ما در طرح یاب قصد انجام آن را داریم. با بتوانید  نحوه تنظیم طرح  است را  به سرعت به پایان برسانید.

12- تحقیق قبل از سفارش دادن طرح توجیهی

کار با یک نویسنده طرح کسب و کار به شما این امکان را می دهد که زمان بیشتری را برای سایر مراحل راه اندازی طرح بگذرانید. اما انتخاب  نویسنده اشتباه می تواند منجر به هدر رفتن منابع و  غیرقابل استفاده شدن طرح کسب وکار می شود. بنابراین، مطمئن باشید که  بررسی به درستی انجام می شود .

مطالعه بیشتر