بازدید: 96 بازدید

آنالیز مطالعات طرح توجیهی

تجزیه و تحلیل در مطالعات  امکان سنجی بر یک سوال کلیدی تمرکز دارد  و به آن پاسخ می دهد که

 “آیا باید پروژه مورد بررسی ادامه یابد یا خیر ؟”

لذا تمام فعالیت های مطالعات ارزیابی طرح های توجیهی در جهت کمک به پاسخگویی به این سوال کلیدی مشتریان و ذینفعان است  به همین دلیل آنالیز داده های دسته بندی شده در مطالعات  امکاسنجی  طرح ها،  پایه و اساس درک چگونگی اجرای موفقیت آمیز یک پروژه را تشکیل میدهد و در فرآیند برنامه ریزی واجرای  پروژه جدید نقش اساسی را دارد. متخصصین ارزیابی مطالعات امکان سنجی  می توانند طرح های توجیهی فنی و اقتصادی  را زمینه های  مختلفی همانند پروژه های تولید صنعتی،  انرژی، فناوری، زیرساخت، کشاورزی، امنیت سایبری، فین تک، بهداشت و درمان، آموزش و بیمارستان ها  تهیه نمایند این کارشناسان ضمن اشراف بر بخش های تکنیکال طرح های توجیهی  لازم است  ارتباط نزدیکی را با مدیریت و کارکنان پروژه بمنظور تبادل نظر و تدوین برنامه های اجرایی که مورد نیاز طرح است  را داشته باشند تا مطالعات امکاسنجی پروژه بتواند الزامات فنی،  حقوقی،  مالکیت، شرایط وام دهندگان و سرمایه گذاران را برآورده کند. در این مطالعات ساختار و جزییات سناریوهای متفاوت و قابل اجرا یک بیزینس  ارایه می گردد و هریک از گزینه ها نیز  به دقت مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرد. مطالعات امکانسنجی پروژه به شرکت ها این امکان را می دهد که فرآیند کامل  اجرای طرح را بصورت سازمان یافته و دقیق ترسیم کنند. تیم مطالعات امکان سنجی  به مشتریان و مدیران پروژه کمک می کند تا مشکلات مختلف را در مسیر  راه اندازی و بهره برداری کسب و کار شناسایی کرده و برای آنها  راه حل های خاصی را ارایه نمایند. برای مثال در بخش بررسی استراتژی توسعه بازار به سازمان‌ها در شناخت  رقبا و ظرفیت عرضه وتقاضا در بازار کمک می‌کند و کمک می نماید صاحبان پروژه  درک مناسب تری از  ارزش های  پیشنهادی،  روش های قیمت‌گذاری محصولات، جایگاه یابی و جایگاه سازی را در بازار داشته باشند.

در فرآیند تحلیل امکان سنجی، روش های مختلفی برای سازماندهی کسب و کار و فروش محصول یا خدمات در بازار مورد بررسی قرار می گیرد. عملاً ارزیابی و تحلیل در مطالعات امکاسنحی یک سفر اکتشافی است و مشاورین مسیرهای و بخش های مختلفی را طی خواهند کرد تا به یک تحلیل نهایی برسند که چه گزینه هایی  برای سازمان مفید می باشد. مشاور و ارزیاب مطالعات طرح توجیهی  بر اساس نیاز و سفارش  مشتری، تحقیقات گسترده ای را مبتنی بر تجربه و دانش  برای توسعه یک استراتژی  انجام می دهد و با یک متدولوژی اثبات شده و کامل می تواند مطالعات را به  پیش ببرد و در هر مرحله پس از بررسی وضعیت موجود و اطلاعات بنگاه به  گرد آوری داده ها مورد نیاز می پردازند و با اتکا به تجربه صدها پروژه راه‌اندازی و توسعه‌ یافته برای شرکت‌های که به دنبال معرفی محصول یا خدمات جدید هستند بازارهای موجود یا جدید پروژه  را بررسی نماید.

شناخت وضعبت موجود در ارزیابی طرح توجیهی 

در مطالعات ارزیابی  طرح توجیهی  لازم است مشاور درک مناسبی از  ساختار و وضعیت موجود و توانمندیهای سازمان را برای طرح توسعه داشته باشد. بخشی از  داده های مورد نیاز شناخت وضعبت موجود با همکاری مشتری قابل مستندسازی است و نیازهای خاص فاز یک تهیه طرح توجیهی را  برآورده می‌کند. فازهای بعدی تهیه طرح، عمیق تر و تخصصی تر هستند و دربرگیرنده مکانسنجی  و بررسی محل اجرا طرح ، متناسب با موضوع و اهداف پروژه بر اساس تجزیه و تحلیل دقیق شعاع  نفوذ و محدوده موثر آن می باشد. در این بررسی اطلاعات قابل توجهی برای درک مشتری از الزامات قانونی محل اجرای پروژه و مکانسنجی از منظر میزان دسترسی به  امکانات زیرساخت  و ورود به بازار متناسب با نیازهای شرکت بر اساس آمار و ارقام را فراهم می سازد تا انتخاب بهینه را بمنظور بسترسازی موفقیت پروژه فراهم نماید. مکانسنجی طرح از شاخص های مهمی است که مورد توجه  بانک‌ها، مؤسسات مالی و دولت‌ها برای اعتبارسنجی پروژه‌ها و امکان پبشبرد تأمین مالی آن قرار دارد.

فرآیند تحلیل مطالعات امکان سنجی

فرآیند ارزیابی مطالعات امکان سنجی درک درستی از تاثیر  عوامل داخلی و خارجی در مسیر برنامه ریزی موفق آمیز پروژه  را فراهم می کند. در این فرایند شناخت نیازهای  سازمان و سرمایه گذاران  و فرایندهای تولید و ویژگی های  محصولات  نهایی بگونه ای است  که پروژه در دوران ساخت و بهره برداری  عملکردی  قابل قبولی را برای ذینفعان داشته  باشد و بستر ساز اتخاذ تصمیمات درستی باشد که اهداف کلی سازمان را برآورده کند. مشاور با  تجزیه و تحلیل عمیق توانایی و قابلیت های بنگاه و شرایط محیطی،  بازارهایی را که شرکت قصد ورود به آن را دارد مورد بررسی قرار می دهد. به طور کلی فرایند  تجزیه و تحلیل مطالعات  امکان سنجی دارای سه  بخش کلیدی بشرح ذیل است:

  •   تحلیل بازار
  • تحلیل فنی و
  • تحلیل مالی

با این حال  بر اساس  ماهیت خاص و مقیاس هر  پروژه، حجم و  عمق ارزیابی ها ممکن است متفاوت باشد و عناصر دیگری نیز ممکن است در تجزیه و تحلیل امکان سنجی بکار گرفته شوند تا از دوام و تاب آوری پروژه اطمینان حاصل گردد. ارزیابی مالی جزء حیاتی تحلیل های  امکان سنجی است. بدون “بررسی مالی” تعیین اینکه ایده کسب و کار چقدر امکان پذیر است غیرممکن خواهد بود. در ارزیابی مالی پیش‌بینی درآمد برای دوره پنج ساله اول بهره برداری  به همراه هزینه‌ها و  بودجه مورد نیاز دوران ساخت  پروژه گنجانده می شود. مؤلفه‌های کلیدی ارزیابی مالی شامل نیازهای سرمایه، هزینه‌های راه‌اندازی، پیش‌بینی درآمد، حاشیه سود ناخالص (GPM)، درآمد خالص و تجزیه ، تحلیل نقطه سربه‌سر و دوران برگشت سرمایه با ملحوظ داشتن عوامل همانند تورم  می باشد، اما محدود به آن نمی‌شود.

اهداف  آنالیز امکان سنجی 

تیم تحلیل مطالعات امکان سنجی پارامترهای  خاص را در سطح ملی و بین المللی بررسی می کند و تحقیقاتی در سطح جهانی انجام می دهد تا پاسخی بهینه به سوالات زیر ارائه دهد:

1- آیا پروژه قابل اجرا خواهد بود؟ اگر “بله” چگونه؟

2- برای اجرای پروژه چه منابعی لازم است؟

3- پروژه چگونه باید اجرا شود؟

4- ریسک و خطرات مرتبط با پروژه چیست؟

5- چه مدت طول می کشد تا پروژه از نظر مالی قابل قبول شود؟

6-  نتایج مالی و سازمانی بالقوه برای شرکت چیست؟

7-  چگونه می توان پروژه را طوری طراحی کرد که نیازهای مالی بانک یا تامین مالی سرمایه گذار را برآورده کند؟

8- خطرات سیاسی، اقتصادی و اجتماعی در برابر اجرای پروژ چیست؟

تیم ارزیابی مطالعات  امکان سنجی  همه این عملکردها را با هم ترکیب می کند و در صورت لزوم آنها را با الزامات محلی خاص پیوند می زند  تا اطمینان حاصل شود که پروژه با محیطی که در آن ساخته شده می شود هم  تناسب دارد وهم بلحاظ هزینه فایده ارزشمند است.

شما می توانید تهیه طرح توحیهی خود را به سامانه طرح یاب سفارش دهید هنگامی که سفارش بررسی  فرصت کسب و کار از طریق کارشناسان سامانه طرح یاب تایید شد، ما با مشتریان برای تهیه بودجه های دقیق قبل و بعد از ورود به بازار، طراحی مدل  کسب و کار، استراتژی های ورود به بازار، مدل های قیمت گذاری، تخصیص سرمایه انسانی، تجزیه و تحلیل ارز و تشریح استراتژی ها و تاکتیک های مورد نیاز برای پیاده سازی درست پروژه  همکارای می کنیم.

کارشناسان همکار سامانه طرح یاب  با برخورداری از دانش و تجربه ضمن  توجه به نیازها و حساسیت های محلی امکان بکارگیری  موثر سرمایه و منابع انسانی را فراهم می نمایند. وظیفه ما درک نیازهای خاص شما و تهیه طرح های توجیهی است که نیازهای شما را برآورده کند.

مطالعه بیشتر