بازدید: 188 بازدید

 ماشین آلات و فرایند تولید لامپ های LED

سامانه طرج یاب برای ارتقا سطح آموزش مشتریان بخش های فنی تعدادی از طرحهای صنعتی همانند لامپ های کم مصرف را به مرور ارایه می دهد در صورت تمایل به آشنایی به حوزه های فنی می توانید فعالیت مورد علاقه خود را از طریق ارسال پیام درخواست نمایید. تولید انواع لامپ و چراغ LED در متقابل لامپ های رشته پرمصرف  از مزیت توجیه فنی و  اقتصادی بلحاظ سرمایه گذاری  برخوردار است  لذا در گام نخست لازم است اطلاعات در مورد ویژگی ها و فرایند تولید آن بیان شود.

ویزگی لامپ و چراغ LED 

 لامپ ها و چراغ های روشنایی  LED  قابلیت تولید طیف های مختلف نور را با استفاده از انرژی بسیار کمتر الکتریکی دارند متوسط میزان مصرف برق با طول عمر بیشتر  آنها  تا ده درصد لامپ‌های و با  نوردهی بسیار بالا می باشد. اساس فعالیت  لامپ و چراغ LED  استفاده از دیود نوری که  قطعه ای یکسو کننده جریان و مبدل آن به نور است می باشد. در دیودهای نوری، شدت جریان الکتریکی معکوس متناسب با شدت نور تابش شده از  سطح آن می باشد. این نوع دیود ها بلحاظ ساختار نیمه هادی  الکتریکی  دارای یك پیوند دوگانه  P-N هستند كه در یك پوشش شفاف یکطرفه قرار گرفته است. واژه  LED مخفف Light Emitting Diode معادل دیود تولید كننده نور است. دیودهای نوری هرچند در  گروه  نیمه رساناها قرار دارند اما با گذر جریان از آنها  انرژی بر اثر مقاومت به شکل نور ساطع می شود. بلحاظ ساختار  لامپ های دیود نوری دارای بخش ها  عدسی(لنز) ، قاب و هیت سینك برای خنک سازی، بردهای pcb و منبع تغذیه تشکیل شده و بطور معمول ورودی ولتاژ  آنها بین 111 تا 311 ولت است لامپ ها در توان های متفاوتی از  3 الی 200 وات و بیشتر  نیز براساس  نیاز بازار در تنوع رنگ و با شدت و  تابش های مختلف  تولید می شوند.

. موارد کاربرد انواع لامپ وچراغ LED :

  • ار لامپ ها برای روشنایی محیط های بسته  و باز در فضای مسکونی و اداری وشهری و اداری و محوطه ها استفاده می شود.  بیشترین  مصرف لامپ های  ال ای دی در روشنایی داخلی و مسقف سازه ها  (سقف منازل و مغازه ها کارگاهها، دكوراسیون، كابینت،  آشپزخانه، اتاق ها و راهرو) می باشد. طراحی لامپ ها شبیه لامپ های بگونه است که بسیار ساده می توان آنها را نصب کرد.
  • استفاده در سازه های و روشنایی محیط های عمومی و معابر شهری، پاركینگ ها، پاركها و جاده های بین شهری، چراغ های ال ای دی در قالب چراغ های خیابانی پارکی و پروژکتورها را برای روشن نمودن فضاهای عمومی مورد استفاده قرار میدهند. مصرف اقتصادی  و طول عمر بالای  این لامپ  گرایش را به سمت استفاده از  آنها سوق داده است و روز بروز بر بازدهی انرژی آنها با رشد تکنولوژی اضافه می شود.
  • نور پردازی و تزئین در مراسم و محیط داخلی و خارجی به عنوان یک صنعت بسیار وسیع در آماده و امکان ایجاد در تنوع اندازه ، شکل ظاهری و رنگ لامپ های LED بصورت ثابت و متحرک در مراسم مصرف آن را در این افزایش داده است .
  • نورپردازی (ویترین ها، مغازه و فروشگاه های بزرگ، تابلوهای روان، موزه ها و پاساژ ها و امکان تاریخی و تفریجی )

 فرایند  تولید لامپ ال ای دی  

در فرایند تولید لامپ قطعات تشکیل دهنده بصورت آماده خریداری و در خط مونتاژ فرار می گیرد  عمده فرآیند تولید لامپ  LED  در برگیرنده کنترل کیفیت قطعات و  مونتاژ آنها برای تولیدلامپ و کنترل میفیت نهای و طول عمر مجصولات  می باشد. فرآیند تولید لامپ های LED شامل چند مرحله کلی به شرح زیر است:

  • تهبه یا تولید بدنه لامپ بوسیله دستگاه تزریق پلاستیک
  • آماده سازی برد یا تولید PCB مطابق با شکل لامپ مورد نظر
  • مونتاژ منبع تغذیه لامپ مطابق تصویر
  • مونتاژ برد دیودهای نوری بر روی PCBیا نصب آن در بدنه
  • مونتاژ بخش های هیت سینگ ،درایور و بدنه و درپوش لامپ
  • کنترل کیفیت حین و پس از تولید  و بسته بندی محصول

تجهیزات و ماشین آلات تولید لامپ

در پیش امکانسنجی تولید لامپ های کم مصرف لازم است متناسب با  نوع محصولات ، ظرفیت  و زیر ساخت های مورد  نیاز یا موجود تجهیزات خط تولید شامل میز و خطوط مونتاژ و ایزارهای دقیق مورد نیاز تست و کنترل کیفیت را تهیه و مستقر نمود در است راستا می توانید از طرح های توجیهی آماده برای بررسی امکان سرمایه گذاری استفاده نمایید

مطالعه بیشتر