بازدید: 71 بازدید

راهنمای گام به گام  نوشتن طرح توجیهی

سامانه طرح یاب  بعنوان ارایه دهنده طرح های توجیهی آماده  جهت ارتقا سطح دانش کارآفرینان و سرمایه گذاران راهنمای نوشتن طرح کسب و کار را ارایه می نماید  در این راهنمای گام به گام یاد خواهید گرفت که چگونه یک طرح توجیهی  کسب و کار را برای خودتان تهیه کنید که به اندازه کافی دقیق باشد تا بانکداران و سرمایه گذاران بالقوه را تحت تاثیر قرار دهد و در عین حال ابزارهایی را برای شروع، راه اندازی و رشد یک کسب و کار موفق در اختیار شما قرار دهد.

مبانی برنامه ریزی کسب و کار

اگر در حال خواندن این راهنما هستید، از قبل می دانید که چرا به یک بیزینس پلن چیست وچرا به آن  نیاز دارید و  می دانید که برنامه ریزی درطرح های کسب وکار به شما کمک می کند تا :

  • تامین منابع مالی کنید
  • از نظر استراتژیک رشد کنید
  • و کسب و کار خود را در مسیر درست نگه دارید

همانطور که شروع به نوشتن برنامه خود می کنید، دقت  و یادآوری اینکه یک طرح کسب وکار  چیست مفید است.

هسته اصلی بک بیزینس پلن  نگرشی بر فروش محصولات و خدماتی و مشتریانی است که قصد دارید محصولات تان را به آنها بفروشید و استراتژی کسب و کار شما  بیان می کند که چگونه می خواهید کسب و کار خود را راه اندازی  و رشد دهید، و راهبرد  بازاریابی شما چیست و رقبای شما چه کسانی هستند. بیشتر بیزینس پلن ها در برگیرنده برآوردهای  مالی برای آینده نیز می باشند در آن  اهداف فروش، تامین مالی ، هزینه ها و پیش بینی سود و جریان نقدی را تعیین می کنند.یک طرح  کسب وکار  خیلی بیشتر از یک سندسازمانی است که یک بار آن را بنویسید و فراموشش کنید. این طرح  راهنمایی است که به شما کمک می کند اهداف خود را ترسیم و به آنها دست یابید.  پس از تکمیل طرح  می توانید از آن به عنوان یک ابزار مدیریتی نیز برای پیگیری و تشخیص میزان پیشرفت فیزیکی  در دستیابی به اهداف کسب وکار استفاده کنید. وپس از ارزیابی  به‌ روزرسانی ، تنظیم  و اصلاح برآوردها  و  تامین منایع مالی در مراحل اجرایی  از مهم‌ترین گام‌هایی است که می‌توانید در مسیر راه اندازی درست تر کسب ‌وکار  انجام دهید. انواع مختلفی از طرح های کسب وکار بلحاظ ماهیت و سطج پیچیدگی وجود دارد، اما ما در اینجا به رایج ترین نوع آن می پردازیم، که شامل تمام موارد است  که برای ارایه به سرمایه گذار نیاز دارید. با این حال  اگر در این زمینه تازه کار هستید  بهتر است  به دنبال  مدل  ساده تری باشید و با یک طرح کسب وکار  یک صفحه ای شروع کنید که تهیه  آن سریعتر و آسانتر است. و اگر در حال بررسی  ایده کسبو کار خود هستید یا نیاز به یک برنامه استراتژیک ساده برای استفاده در کسب و کار خود را دارید، این مدل مناسبی  برای شروع کار شما است.

مواردی که در طرح کسب و کار گنجانیده می شود

چکیده اجرایی طرح

خلاصه اجرایی طرح یک نمای کلی از کسب و کار و برنامه های شما است. که در ابتدا تهبه طرح  شما قرار میگیرد  و در حالت ایده آل فقط یک تا دو صفحه است. اکثر کارشناسان آن پس از پایان  مطالعات  طرح  می نویسند زیرا خلاصه ای کامل از طرح کسب و کار  آماده شده است. در حالت ایده آل خلاصه اجرایی می تواند به عنوان یک سند مستقل عمل کند که نکات برجسته طرح تفصیلی شما را دربر میگیرد. در واقع بطور معمول سرمایه گذاران  هنگام ارزیابی کسب و کار شما فقط خلاصه اجرایی را میخوانند. اگر آنچه را که در خلاصه اجرایی می بینند را دوست داشته باشند، اغلب در ادامه درخواست ارایه یک طرح کامل با  پیش بینی های مالی عمیق تر را  پیگیری می کنند.

خلاصه اجرایی شما باید شامل موارد زیر باشد:

  • خلاصه ای از مشکلی که در حال حل آن هستید
  • توضیحات محصول یا خدمات شما و ارزش هایی که پیشنهاد می کنید
  • مروری بر بازار هدف شما
  • توضیح مختصری از تیم شما
  • خلاصه ای از وضعیت مالی شما
  • نیازهای مالی شما (اگر در حال جمع آوری پول وتامین مالی هستید)

تشریح  محصولات و خدمات

این بخش ارزش های پیشنهادی شما و دقیقاً آنچه را که می فروشید و چگونه مشکلی را برای مشتریان در  بازار هدف حل می کنید را  توضیح می دهد. این بخش را با توصیف مشکلی که برای مشتریان وجود دارد شروع کنید. پس از آن، می توانید توضیح دهید که چگونه می خواهید این  مشکل  یا مشکلات را با ارایه  محصول یا خدمات خود حل کنید.

این قسمت  بیانیه  تشریح مشکل و ارایه راه حل نامیده می شود.

برای اینکه واقعاً ارزش محصولات و خدمات خود را به نمایش بگذارید، باید روایتی قانع کننده در مورد پیشنهادات خود ارایه کنید بدین معنا که  چگونه محصول یا خدمات شما زندگی یا شغل مشتریان شما را متحول  و نیازی از آنها را رفع خواهد کرد؟ یک روایت  مستتدل  در این حوزه مخاطبان شما را جذب خواهد کرد. بیان این  ارزش ها  به همراه مستندات منعکس کننده  مزیت های رقابتی است که ممکن است داشته باشید مستنداتی  مانند مالکیت معنوی خاص یا حق ثبت اختراع که از محصول شما محافظت می کند. و  هر گونه فروش اولیه، قرارداد، یا شواهد دیگری مبنی بر احتمال فروش محصول یا خدمات را  دارید در این بخش  درج کنید. که نشان دهد ایده شما دارای کشش بازار است، و  می تواند به مخاطبان  قانع نمایید   که احتمال موفقیت طرح شما زیاد است.

تحلیل بازار

بازار هدف شما توصیفی از بخش بندی و  نوع افرادی است که قصد دارید محصول یا خدمات خود  را  به  آنها بفروشید. حتی ممکن است بسته به نوع  کسب و کارتان چندین بازار هدف داشته باشید. تجزیه و تحلیل بازار بخشی از برنامه شما است که در آن تمام اطلاعاتی را که در مورد بازار هدف خود می دانید جمع آوری می کنید اساسا، این بخش توصیف کاملی است از اینکه مشتریان شما چه کسانی هستند و چرا به چیزی که شما می فروشید نیاز دارند. همچنین اطلاعاتی در مورد رشد بازار و صنعت خود درج  و سعی کنید زمانی که بازار خود را توصیف می کنید تا حد امکان خاص باشید. اطلاعاتی مانند سن، سطح درآمد و موقعیت مکانی را درج کنید این موارد که به آن “جمعیت شناسی”  می گویند اگر با بیان  علایق و عادات بازار که با کسب و کار شما مرتبط است از دیدگاه  “روانشناسی” توصیف کنیدمفید است. اساساً، شما می خواهید هر دانشی را که در مورد مشتریان خود دارید و مربوط به اینکه چگونه محصول یا خدمات شما برای آنها مناسب است را درج کنید. با یک بازار هدف معین، ایجاد یک برنامه فروش و بازاریابی که خدمات وکالا را  به مشتریان شما برساند آسان تر خواهد کرد . چون  شما می دانید آنها چه کسانی هستند، چه  علایق و کاری دارند  و بهترین راه ها برای رسیدن به آنها چیست. در مرحله بعد، هر گونه اطلاعات اضافی در مورد بازار خود بشرح ذیل  ارائه دهید:

اندازه بازار شما چقدر است؟ آیا بازار در حال رشد است یا کوچک شدن ؟ در حالت ایده آل، شما باید نشان دهید که بازار شما در طول زمان در حال رشد است و همچنین توضیح دهید که چگونه کسب و کار شما برای استفاده از هرگونه تغییر  در صنعت  مرتبط با فعالیت شما آماده است .

تحلیل رقابتی

بخشی از تعریف فرصت کسبو کار شما، تعیین مزیت های رقابتی شماست. برای انجام این کار به طور موثر، باید اندازه و حجم بازار مشتریان جامعه هدف خود را درفضای رقابتی بدانید. هر کسب و کاری درگیر  نوعی رقابت است. اگر فکر می‌کنید رقیبی دارید با تحلیل نقاط قوت وضعف آنها  به بررسی گزینه‌های جایگزین در بازار برای محصول یا خدمات خود بپردازید. به عنوان مثال: در سال های اولیه تولید خودروهای  برقی رقابت اصلی آنها با ماشین های بنزینی و درون سوز است. در حوزه  رسانه های اجتماعی، رقابت اولیه خواندن کتاب، تماشای تلویزیون و صحبت کردن با تلفن بود. یک تجزیه و تحلیل رقابتی به طور کامل چشم انداز فضای رقابتی را نشان می دهد و سپس توضیح می دهد که مزیت و  تجارت شما متفاوت و متمایز  است. شاید محصولات شما بهتر ساخته شده باشند، یا ارزانتر باشند، یا خدمات  شما به مشتری برتر و نوآورانه  باشد. شاید مزیت رقابتی شما موقعیت مکانی شما باشد.  طیف گسترده ای از عوامل می توانند در نهایت به شما مزیت بدهند.

طرح بازاریابی و فروش

این طرح  نحوه جایگاه سازی محصول یا خدمات  شما را در بازار، کانال های بازاریابی و پیام هایی را که استفاده می کنید  به همراه  تاکتیک های فروش پوشش می دهد. بهترین مکان برای شروع یک برنامه بازاریابی، بیانیه جایگاه  است. که توضیح می دهد چگونه کسب و کار شما در بازار قرار می گیرد و چگونه مزایای محصول یا خدمات خود را برای مشتریان توضیح می دهید. شما از اطلاعات حاصل از تجزیه و تحلیل رقابتی خود برای کمک به جایگاه یابی  خود استفاده خواهید کرد. به عنوان مثال: ممکن است شرکت  شما  به عنوان بهترین، گران ترین اما با کیفیت ترین گزینه در بازار جایگاه سازی کند یا بر جایگاه سازی محلی و منطقه ای  متمرکز باشد و خریداران با خرید محصولات شما از اقتصاد محلی حمایت کنند. هنگامی که موقعیت خود را درک کردید آن را با اطلاعات مربوط به بازار هدف خود برای ایجاد استراتژی بازاریابی همراستا نمایید. به این ترتیب پیام خود را  در جامعه هدف به مشتریان بالقوه منتقل میکنید . بسته به اینکه مشتریان شما چه کسانی هستند و چگونه محصولاتی شما را خریداری می کنند، ممکن است از استراتژی های مختلفی استفاده کنید، از روابط عمومی و  تبلیغات در رسانه های اجتماعی گرفته تا ایجاد پادکست. طرح بازاریابی شما به این موضوع می پردازد که چگونه مشتریان شما متوجه می شوند که شما چه کسی یا شرکتی  هستید و چرا باید محصولات و خدمات شما را برای خرید و استفاده انتخاب کنند. در حالی که برنامه بازاریابی شما بدنبال جایگاه سازی در ذهن مشتریان است، برنامه فروش شما فرآیند فروش واقعی را هنگامی که مشتری تصمیم گرفت به آنچه شما ارائه می دهید علاقه مند است، توضیح می دهد. اگر کسب و کار شما به فروشندگان و فرآیند فروش طولانی نیاز دارد، آن را در این بخش توضیح دهید. اگر مشتریان شما می توانند آنلاین و به سرعت در وب سایت شما خرید  کنند، این فرآیند را شرح دهید. یک برنامه فروش خوب از جایی شروع می شود که برنامه بازاریابی شما بطور موثر به انجام رسیده است. طرح بازاریابی مشتریان با  تسخیر  ذهن و اقناع مشتربان  تا مرحله تصمیم و ترجیج خرید محصولات به جلو می آورد و طرح فروش نحوه بستن معامله ومبادله کالا و خدمات با پول را در برمی گیرد..

این طرح‌های خاص با همدیگر  تصویری از نحوه ارتباط شما با مخاطبان هدف و اینکه چگونه آنها را به مشتریان  خریدار تبدیل خواهید کرد، ترسیم می‌کنند.

عملیات اجرایی کسب و کار

بخش عملیاتی طرح  الزامات لازم را برای اجرای روان فرایندهای  کسب وکار شما شرح می دهد. این قسمت جایی است که شما در مورد نحوه عملکرد و فرایندهای کسب و کارتان و نحوه انجام فعالیت های روزمره  توضیح می دهد. بسته به نحوه ساختار کسب و کار شما، برنامه عملیاتی ممکن است شامل عناصری از  بشرح ذیل  باشد:

  • فهرست  دارایی ها
  • مدیریت زنجیره تامین
  • فرآیندهای تولید
  • تجهیزات و تکنولوژی
  • توزیع و لجستیک

برخی از کسب و کارها  وظیفه  توزیع  عمده و مویرگی محصولات خود را نیز بر عهده دارند و محصولات خود را  از طریق خرده فروشان بزرگ فروشگاه های زنجیره ای به دست مشتریان خود می رسانند.در این مشاغل  لازم است  نحوه عملکرد شبکه توزیع  کسب و کار را بررسی کنید. این طرح باید در مورد تدارکات ، زنجیره تامین و شبکه توزیع و هزینه های ارسال محصولات تا قفسه فروشگاه ها و موانع احتمالی که ممکن است کسب و کار مجبور به غلبه بر آن باشد بحث کند. اگر کسب و کار شما بسیار ساده تر است، اشکالی ندارد می توانید این بخش از طرح کسب و کار را  بسته به نوع فعالیتی که انجام می دهد بسیار کوتاه یا مفصل و دقیق باشد.برای کسب‌وکارهایی مانند فیزیوتراپی یا نرم‌افزار  های آنلاین که خدماتی  هستند ، می‌توانید از این بخش برای توضیح فناوری‌های  خدمات رسانی به مشتریان استفاده می‌کنید.

نقاط عطف کلیدی   

اگرچه برای تکمیل طرح کسب و کار شما نیازی نیست، اما ترسیم نقاط و مراحل عطف کلیدی کسب و کار و معیارهای رسیدن به آن می تواند در اندازه گیری موفقیت شما بسیار مفید باشد. نقاط عطف خوب به وضوح پارامترهای کار را مشخص می کند و انتظارات را برای اجرای آنها تعیین می نماید. شما  می توانید برای هر نقطه عطف  شاخص عملکردی کلیدی  و پارامترهایی بشرح ذیل را مشخص نمایید :

  • یک شرح از هر کار
  • تاریخ سررسید پیشنهادی مرتبط به آن
  • چه کسی مسئول هر کار است
  • اگر تامین مالی طرح فراهم می گردد  شما می توانید هزینه های پیش بینی شده را برای رسیدن به هر نقطه عطف در نظر بگیرید. در این بخش نیازی به برنامه‌ریزی گسترده پروژه را ندارید  فقط نقاط عطف کلیدی را که می‌خواهید به آنها برسید و زمان رسیدن به آنها  را فهرست کنید. تا  نقشه راه کلی کسب و کار شما ترسیم شود .

نقاط عطف احتمالی کسب وکار ممکن است بشرح ذیل باشد :

  • تاریخ راه اندازی وب سایت
  • تاریخ افتتاح فروشگاه یا دفتر
  • اولین فروش قابل توجه
  • داده های  نقطه سربسر
  • مجوزها و تاییدیه های کسب و کار

در این قسمت اعداد وکمیت های  کلیدی که برای تعیین موفقیت لازم است  بیان می گردد. برخی از معیارهای رایج که ارزش پیگیری دارند عبارتند از:

  • نرخ تبدیل
  • هزینه های جذب مشتری
  • سود به ازای هر مشتری
  • خریدهای تکراری و مشتری های برگشتی

در ابتدا  می توانید  با چند معیار شروع کنید و در طول زمان تعداد پارامترهای مورد نظر خود را افزایش دهید. همچنین ممکن است متوجه شوید که برخی از معیارها به سادگی به کسب و کار شما مرتبط نیستند و می توانند آنها را  محدود کنید.

تیم سازمان و مدیریت

سرمایه گذاران فقط به دنبال ایده های عالی نیستند، بلکه می خواهند تیم های با ویژگی های کارآفرینی و خلاق را پیدا کنند. از این فصل برای توصیف تیم فعلی خود و افرادی که باید استخدام کنید استفاده کنید. همچنین اگر در حال اجرا هستید، باید یک نمای کلی سریع از موقعیت مکانی و تاریخچه  وسوابق خود ارائه دهید. به طور خلاصه تجربیات مربوط به هر یک از اعضای اصلی تیم در شرکت را برجسته کنید. مهم است که این موضوع را مطرح کنید که چرا تیم شما تیم مناسبی برای تبدیل یک ایده به محصولات تجاری است. آیا آنها تجربه و پیشینه صنعتی و علمی مناسبی دارند؟ آیا اعضای تیم قبلاً موفقیت های کارآفرینی داشته اند؟ اگر هنوز نیاز به استخدام اعضای کلیدی را در تیم دارید، اشکالی ندارد. فقط به این شکاف ها در این بخش توجه کنید. نمای کلی شرکت شما باید شامل خلاصه ای از ساختار تجاری فعلی نیز باشد. رایج ترین ساختارهای حقوقی شرکتها عبارتند از:

  • شرکت های مسئولیت محدود
  • شرکت های سهامی
  • شرکت های سهامی کوچک مقیاس
  • شرکت های دارای مالک انحصاری
  •  شرکت های مشارکتی

حتماً یک نمای کلی از  چهره حقوقی، نحوه مالکیت کسب و کار خود را نیز ارائه دهید. آیا هر یک از شرکای تجاری دارای بخش مساوی از تجارت هستند؟ مالکیت چگونه تقسیم می شود؟ وام دهندگان و سرمایه گذاران بالقوه می خواهند ساختار حقوقی کسب و کار را قبل از تامین وام یا سرمایه گذاری بدانند.

طرح مالی بیزبنس پلان

آخرین اما نه کم اهمیت ترین، فصل برنامه مالی شماست. کارآفرینان اغلب این بخش را دلهره آورترین قسمت می دانند. اما مسائل مالی کسب و کار برای اکثر طرح ها و استارت آپ ها کمتر از آن چیزی است که فکر می کنید، و مطمئناً مستندات کسب و کار برای ایجاد یک پیش بینی مالی در ابتدا کامل نیست .  یک پیش بینی مالی در طرح کسب وکار  شامل موارد زیر است:

پیش بینی فروش: برآوردی از فروش مورد انتظار در یک دوره معین. شما پیش‌بینی خود را به جریان‌های درآمدی کلیدی که انتظار دارید برآورد کنید.

هزینه های عملیاتی : هزینه های برنامه ریزی شده شما در بخش هزینه های ثابت و ومتغیر مانند هزینه های پرسنل، هزینه های بازاریابی و مالیات.

پیش بینی سود و زیان: فروش و هزینه های شما را جمع آوری می کند و به شما کمک می کند سود برنامه ریزی شده را محاسبه کنید.

جریان نقدی: نشان می دهد که چگونه پول نقد وارد و خارج از کسب و کار شما می شود. می تواند پیش بینی کند که در هر نقطه ای در آینده چقدر پول نقد در اختیار  خواهید داشت.

ترازنامه: فهرستی از دارایی ها، بدهی ها و حقوق صاحبان سهام شرکت شما. به طور خلاصه، یک نمای کلی از سلامت مالی کسب و کار شما را ارائه می دهد.

یک بیزینس پلن شامل توصیفی از مفروضات در مورد آینده و خطرات بالقوه ای است که می تواند بر برنامه مالی تأثیر بگذارد. اگر در حال نوشتن یک بیزینس پلان برای تامین وام یا سرمایه‌گذاری هستید، گنجاندن ریسک های سرمایه گذاری  بسیار مهم خواهد بود.

پیوست های طرح 

این بخش مجل قرار گرفتن داده های اضافی، نمودارها یا سایر اطلاعاتی است که از طرح پشتیبانی می کند.

گنجاندن یک ضمیمه می تواند اعتبار طرح شما را به طور قابل توجهی افزایش دهد و به خوانندگان نشان دهد که جزئیات ایده کسب و کار خود را کاملاً در نظر گرفته اید و از ایده های خود با داده های دقیق پشتیبانی می کنید.

فقط به یاد داشته باشید که اطلاعات ضمیمه به معنای تکمیلی است. حتی اگر خواننده این بخش را نادیده بگیرد، طرح کسب و کار شما باید به تنهایی کامل  بماند.

بخش های اختیاری : صفحه  روی جلد

افزودن صفحه جلد طرح کسب و کار می تواند طرح شما و در نتیجه کسب و کار شما را در چشم سرمایه گذاران، وام دهندگان و شرکای بالقوه حرفه ای تر جلوه دهد. رو جلدی به عنوان مقدمه ای برای سند شما عمل می کند و اطلاعات تماس وشما  لازم را در اختیار ذینفعان قرار می دهد. صفحه جلد شما باید ساده باشد موارد زیر را داشته  باشد:

  • آرم شرکت
  • نام کسب و کار
  • ارزش پیشنهادی (اختیاری)
  • عنوان طرح کسب و کار
  • تاریخ تکمیل و/ یا  زمان به‌روزرسانی
  • آدرس و اطلاعات تماس
  • بیانیه محرمانه گی بیزینس پلان

فقط به یاد داشته باشید، صفحه جلد اختیاری است ن را  در زمانی کوتاهی بسیار ساده  طراحی کنید.

استفاده از  هوش مصنوعی برای کمک به نوشتن طرح کسب و کار

ابزارهای مولد هوش مصنوعی مانند ChatGPT می توانند روند نوشتن طرح کسب و کار را تسریع کنند و به شما کمک کنند تا از طریق درک مفاهیمی مانند  بخش بندی بازار و رقابت  و  به ویژه برای گرفتن ایده هایی که ارائه می کنید و تبدیل آنها به متن مناسب  برای طرح کسب و کارتان مفید باشد .بهترین راه برای استفاده از هوش مصنوعی برای طرح کسب و کارتان این است که از آن به عنوان یک همکار در نظر بگیرید و نه بعنوان جایگزینی برای تفکر خلاق و نبوغ انسانی. هوش مصنوعی می تواند ایده های زیادی داشته باشد و به عنوان یک شریک در طوفان فکری عمل کند. این به شما بستگی دارد که این ایده ها را فیلتر کنید و بفهمید کدام یک به اندازه کافی واقع بینانه هستند که با مشتریان شما  می تواند مرتبط شوند. مزایا و معایب استفاده از هوش مصنوعی برای کمک به طرح کسب و کار شما وجود دارد. بنابراین  قبل از اینکه کار را به هوش مصنوعی بسپارید، مدتی را صرف درک این موضوع کنید که چگونه می تواند مفید باشد.

نکات و استراتژی های نوشتن بیزینس پلن

برای کمک به ساده سازی فرآیند نوشتن طرح کسب و کار، در اینجا چند نکته و سؤال کلیدی وجود دارد که باید به آنها پاسخ دهید تا مطمئن شوید که از برنامه خود بیشترین بهره را می برید و از اشتباهات رایج جلوگیری می کنید.

  • مشخص کنید که چرا یک طرح را می نویسید
  • دانستن اینکه چرا یک طرح تجاری می نویسید، رویکرد شما را به پروژه برنامه ریزی تعیین می کند.

به عنوان مثال: اگر در حال نوشتن یک بیزینس پلن داخلی  هستیدمی توانید بخش مربوط به تیم و ساختار سازمانی  سایر بخش ها را نادیده بگیرید. اگر در حال تامین مالی هستید، باید زمان بیشتری را صرف توضیح کنید چرا که  به دنبال  تامین سرمایه هستید و دقیقاً متناسب با خواست تامین کنندگان لازم است طرح را تهیه کنید. صرف نظر از اینکه قصد دارید چگونه از طرح کسب و کار خود استفاده کنید، قبل از شروع به این فکر کنید که چرا طرح را  می نویسید و سعی  کنید تشخیص دهید که چه چیزی را از این فرآیند می توانید خارج کنید. طرح را به صورت مختصر  و مفید، کوتاه و ساده نگه دارید. هیچ جایزه ای برای بیزینس پلان  طولانی وجود ندارد. هرچه طرح شما حجیم تر  باشد، احتمال اینکه مردم آن را بخوانند کمتر می شود. بنابراین، تمرکز خود را روی مواردی که خوانندگان شما باید بدانند، محدود کنید. از توضیحات گسترده و پرکلام صرف نظر کنید و بر روی ایجاد طرحی تمرکز کنید که خواندن آن آسان باشد  در صورت امکان از جملات کوتاه استفاده کنید و از کسی بخواهید طرح کسب و کار شما را بررسی کند نوشتن طرح کسب و کار در خلاء هرگز ایده خوبی نیست. گاهی اوقات بزرگنمایی و بررسی اینکه آیا برنامه شما برای شخص دیگری منطقی است یا خیر مفید است. و مطمئن شوید که خواندن و درک آن آسان است. طرح خود را به اشتراک بگذارید و دریابید که طرح شما چه سوالاتی را بی پاسخ گذاشته است. این چرخه بررسی اولیه به شما کمک می کند تا کاستی ها را در برنامه خود شناسایی کرده و به سرعت آنها را برطرف کنید، نه اینکه درست قبل از ارائه طرح خود به یک وام دهنده یا سرمایه گذار به ضعف های آن پی ببرید. در بررسی دقیق تر از یک مشاوره  حرفه ای برای بررسی کامل طرج کمک بگیرید برای شروع از الگوی طرح کسب و کار  آماده  و نمونه های موجود برای الگو برداری استفاده کنید. دانستن اینکه چه اطلاعاتی را باید در یک طرح کسب و کار پوشش دهید گاهی اوقات کافی نیست. اگر برای شروع مشکل دارید یا به راهنمایی بیشتری نیاز دارید، از یک الگوی طرح کسب و کار آماده مناسب در سایت طرح یاب استفاده کنید. ما حتی یک لیست رو به رشد از راهنماهای برنامه ریزی کسب و کار صنعتی با نکاتی در مورد اینکه بسته به نوع کسب  و کار خود روی چه مواردی تمرکز کنید را داریم.

تله های رایج و راه های اجتناب از آنها

هنگام نوشتن طرح کسب و کار، اشتباه کردن آسان است. برخی از کارآفرینان در فرآیند نوشتن و تحقیق غرق می شوند و به اندازه کافی روی شروع واقعی کسب و کار خود تمرکز نمی کنند. در اینجا چند اشتباه رایج و نحوه جلوگیری از آنها بشرح ذیل بیان می شود :

صحبت نکردن با مشتریان: این یکی از رایج ترین اشتباهات است. به راحتی می توان تصور کرد که محصول یا خدمات شما چیزی است که مردم می خواهند. قبل از سرمایه گذاری بیش از حد در کسب و کار خود و درگیری بیش از حد در فرآیند برنامه ریزی و اجرایی مطمئن شوید که با مشتریان احتمالی خود صحبت کرده اید و درک خوبی از نیازهای آنها دارید.

خوش بینی بیش از خد در مورد پیش بینی  فروش و سود: طبیعتاً کارآفرینان نسبت به آینده خوش بین هستند. اما لازم  است که در هنگام برنامه ریزی کمی این خوش بینی را کاهش دهید و مطمئن شوید که پیش بینی های شما بر اساس واقعیت  است یا خیر.

صرف زمان زیاد برای برنامه ریزی  برنامه ریزی بسیار مهم است. اما شما همچنین باید بیرون بروید و با مشتریان صحبت کنید، نمونه های اولیه محصول خود را بسازید و بفهمید که آیا بازاری برای ایده شما وجود دارد یا خیر.

عدم تجدید نظر در طرح  : برنامه ریزی مفید است اما هیچ چیز دقیقاً مطابق برنامه پیش نمی رود. همانطور که در مورد اینکه پارامترهای درست کار می کند و بیشتر می آموزید لازم است طرح مالی  و پیش بینی درآمد خود را اصلاح کنید انجام این کار تصویر واقعی تری از اینکه کسب و کار شما به کجا می رود و نیازهای مالی درست به جلو پیش می رود را ارائه می دهد.

عدم استفاده از طرح برای مدیریت کسب و کار: یک طرح تجاری خوب یک ابزار مدیریتی است. فقط آن را ننویسید و در قفسه قرار ندهید تا گرد و غبار بحورد از آن برای ارزیابی پیشرفت پروژه  و کمک به رسیدن به اهداف خود استفاده کنید.

شیوه پرزنت و نمایش طرح کسب و کار

فرآیند برنامه ریزی شما را وادار می کند تا به تمام جنبه های کسب و کار خود فکر کنید و به سوالاتی که شاید فکرش را نکرده اید پاسخ دهید. این مزیت واقعی نوشتن یک طرح توجیهی کسب وکار است دانشی که در مورد کسب و کار خود به دست می آورید که از قبل  به آن اشراف کامل نداشته اید. با این دانش  شما می توانید طرح کسب و کار خود را با ارائه و بیان مستدل  پرزنت کنید. که درآن ارائه گام به گام و خلاصه ای بیزینس پلان با تکیه بر  نکات برجسته و کلیدی اشاره می شود. این بهترین راه برای ارائه طرح کسب وکار  خود به سرمایه گذاران و اعضای تیم است.

 استفاده از بیزینس پلان  در  مدیریت کسب و کار

یکی از بزرگترین مزایای برنامه ریزی این است که ابزاری برای مدیریت بهتر کسب و کار را  در اختیار شما قرار می دهد. با پیش‌بینی درآمد، هزینه‌ها و جریان نقدی ، شما وضعیت دستیابی به اهداف را می توانید تشخیص دهید.  با این حال  هیچ چیز در کسب وکار دقیقاً مطابق برنامه پیش نمی رود  اینجاست که استفاده از طرح شما به عنوان یک ابزار مدیریت مفید می شود کلید استفاده از آن برای کسب و کارتان این است که به صورت دوره ای آن را مرور کنید و با مقایسه پیش بینی ها با نتایج واقعی خود طرح را اصلاح نمایید و زمانبندی فعالیت ها را بصورت ماهانه مطابق موارد زیر  بروز رسانی نمایید

  • آیا به اهداف فروش خود دست یافتید؟
  • آیا هزینه کردن بر اساس بودجه شما است؟
  • آیا چیزی متفاوت از آنچه انتظار داشتید پیش رفته است؟

اکنون تشخیص میدهید به اهداف خود می رسید یا دچار تاخیر هستید لذا با اصلاحات می توانید  اهداف جدیدی را تعیین نمایید. شاید شما از اهداف فروش خود فراتر رفته اید و باید اهداف جدید و تهاجمی تری تعیین کنید. در این صورت، شاید باید تامین هزینه های بیشتری را نیز بررسی کنید یا کارمندان بیشتری را استخدام کنید. یا شاید هزینه ها سریعتر از آنچه پیش بینی می کردید در حال افزایش باشند. اگر اینطور است، باید ببینید کجا می توانید هزینه ها را کاهش دهید. ارزیابی طرح  روشی برای مقایسه برنامه شما با نتایج واقعی، ابزاری است که برای هدایت کسب و کارتان به سمت موفقیت نیاز دارید.

مطالعه بیشتر